Co je to apologetika? Apologetika je rozumové hájení víry, katolická apologetika je rozumové hájení katolické víry.
Apologetika je tedy pouze zpětnou racionalizací dřívějších přesvědčení zastávaných hluboce, ale přitom iracionálně. Kdyby tomu tak nutně bylo, potom by neexistovali žádní filosoficky kompetentní lidé, kteří dospěli k náboženské víře skrze rozumové argumenty v její prospěch. Ale takoví lidé existují (z těch známých např. C. S. Lewis, G. K. Chesterton, M. Knowles, E. Feser, A. Flew a další), proto tomu tak nutně není. Apologetika může teoreticky být takovou racionalizací, ale zcela jistě jí být nemusí. Pokud jí však být pouze může, ale oponent by nás z ní a priori osočil, je jeho argument neplatný, protože předpokládá nutnost tam, kde je nahodilost.
Apologetika tedy je takovou racionalizací, ne-li nutně, tedy alespoň pravděpodobně, pouze tehdy, pokud ji provozují ti, kteří již danou víru sami mají. Každý člověk může racionálně reflektovat kterýkoli světonázor – ať už svůj či cizí, aby ověřil nebo vyvrátil jeho pravdivost. Filosoficky vzato jde o paradigma tzv. metodické pochybnosti, při níž zkoumáme tezi proti antitezi (výrok proti výroku opačnému), jednu odmítáme a tu druhou následně přijímáme. Představa, že někdo se bude zuby nehty držet nějakého světonázoru, ačkoli tuší jeho mylnost, je přijatelná jen tehdy, pokud je zastávání daného názoru zřejmě výhodné, resp. jeho popření zřejmě nevýhodné, jako bylo zřejmě výhodné být před rokem 1989 „přesvědčeným“ komunistou nebo jako je dnes na Západě zřejmě výhodné být liberálem. Mohli bychom diskutovat, zda a nakolik bylo dříve analogicky výhodné hlásit se ke křesťanství, nicméně lze bezpečně konstatovat, že v dnešní střední Evropě člověk na odmítnutí křesťanství, a katolicismu zejména, společensky vydělá, spíše než naopak. Neplatnost oponentovy námitky tedy vyplývá z neplatnosti jejího důsledku, že zastávat katolickou víru (navíc v její tradiční, radikální podobě) je v době a místě vzniku tohoto projektu výhodné.
Ta výhodnost vyplývá z příslušnosti k rodinné nebo jiné komunitě osob se stejnými názory, která by daného jedince zavrhla, kdyby se víry zřekl. Není to tedy výhodné v celkovém pohledu, ale je to výhodné v daném společenském „mikrokontextu“ – a ten přece nemusí nutně vypovídat o celkové společenské situaci. Katolicismus není sekta izolovaná od světa. Většina tradičních katolíků se v drtivé většině případů (práce, studium, sledování zpravodajství, filmů či sociálních sítí) setkává s prostředím vyznávajícím hodnoty, které jejich světonázoru oponují. V případě odmítnutí tradičního katolicismu by možná ztratili konkrétní okruh přátel (se kterými se beztak potkávají jen zřídkakdy), ale zase získali mnoho jiných okruhů. Námitka je tedy neplatná, protože dalece nadhodnocuje význam příslušného společenského „mikrokontextu“. Námitka může vystihovat ojedinělou výjimku, ale nevystihuje pravidlo.
Apologetika je kompenzačním mechanismem subjektivních pochybností o víře. Naše vlastní apologetická práce sestávala z vyhledávání, shromažďování a studia všech možných argumentů proti naší víře. Poté jsme buď sami formulovali, nebo vyhledávali odpovědi na tyto argumenty. Celkově šlo a stále jde o stovky hodin práce. Zdá se nám nepravděpodobné, že by si někdo chtěl takovou cestou kompenzovat své pochybnosti o víře. Pochybnost vzniká z neznalosti, protože pochybnost je myšlenkový pohyb mezi tvrzením a opakem toho tvrzení, jejichž pravdivostní hodnoty neznáme. Znalost problému činí jednu stranu zřejměji pravdivou a druhou zřejměji mylnou, čímž se pochybnost redukuje, myšlenkový pohyb konverguje k jednomu z pólů a ustavuje se jistota místo pochybnosti. Jde však o řešení případné pochybnosti, a nikoli o její kompenzaci. Kompenzace je totiž psychologický proces vyrovnávání se se situací, zatímco řešení je změna samotné situace.
Co je cílem těchto stránek? Rozlišme cíl blízký, vzdálenější a konečný. Blízkým cílem je poskytnout ucelený přehled argumentů proti katolické víře na všech jejích rovinách a současně předvést, jak lze tyto argumenty vyvracet, tj. jak lze víru obhájit. Vzdálenější cíl je přispět k tomu, aby lidé poznali pravdivost katolické víry. Konečným cílem je, aby byl Bůh oslaven skrze spásu duší.
Proč bychom jako katolíci měli někoho chtít obracet na svou víru, spíše než abychom s ním pouze vedli mezináboženský dialog bez zřetele k jeho případné konverzi? Dialog je z definice metoda, jak dospět k pravdě. Každý dialog, který nesměřuje k poznání pravdy, je falešný. Jestliže je Ježíš Kristus Pravdou samotnou, potom je každý mezináboženský dialog, který nesměřuje k poznání této Pravdy, rovněž falešný, a jako takový musí být odmítnut a nahrazen skutečnou evangelizací, jejímž cílem je získání duší pro Krista, a nikoli pouhé mezináboženské obohacení, které je nejen nepodstatné, ale hlavně nebiblické. Jestliže jsme katolíci, potom jsme povinni věřit, že Kristus je Pravdou samou, a proto je třeba každý mezináboženský dialog vposledku vést k tomu, aby náš protějšek tuto Pravdu poznal, tedy se stal Kristovým učedníkem, a tedy vstoupil do Kristovy církve, kterou je církev Katolická.
Jaké jsou nejefektivnější prostředky, jak někoho obrátit na víru? Každodenní kontemplace (tj. vnitřní modlitba, a sice alespoň půl hodiny), růženec, mše svatá, půst, vnější i vnitřní umrtvování a osobní životní příklad norem horského kázání.
Jak můžeme těmito prostředky někoho obrátit? My sami o sobě nijak, ale potom už nejednáme my, ale Bůh skrze nás.
Je-li tomu tak, jaký má význam rozumová argumentace, resp. vnější činnost vůbec? Vnější činnost musí být vždy výsledkem a projevem vnitřního života, vnitřní život pak zdrojem a východiskem vnější činnosti. Člověk totiž nemůže dobře vykonávat vnější činnost, není-li jeho vůle úplně a dokonale sjednocena s Boží vůlí, a tohoto sjednocení se dosahuje vnitřním životem, zejména vnitřní modlitbou a dalšími prostředky výše vypsanými. Vnitřní život je příčina, vnější život je účinek. Člověk musí zejména dosáhnout pravého vnitřního života, a teprve poté se stává nástrojem v rukou Božích, skrze nějž Bůh vykonává takovou vnější činnost, jakou sám chce a jaká je nejužitečnější. Člověk sice může vykonávat vnější činnost i bez úplné jednoty své vůle s Boží vůlí, ale tato vnější činnost pak patří jemu, a nikoli Bohu, a proto se tak člověk míjí smyslem svého života, jenž nespočívá v plnění lidské vůle, ale vůle Boží. Taková činnost ale přesto může přinášet dílčí dobro, existuje-li alespoň dílčí jednota lidské a Boží vůle. Toto dobro však často bývá nepatrné, teprve při dokonalé jednotě lidské a Boží vůle toto dobro exponenciálně narůstá, což víme z životů svatých i z Písma. Lk 5,4–6: Když přestal mluvit, řekl Šimonovi: „Zajeď na hlubinu a spusťte sítě k lovení!“ Šimon mu odpověděl: „Mistře, celou noc jsme se lopotili a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě.“ Když to udělali, zahrnuli velké množství ryb, že se jim sítě téměř trhaly. A dále uvažme toto: Kristovo působení sestávalo z 30 let života v ústraní, poté 40denního postu na poušti a nakonec tříletého veřejného působení, jež bylo samo často prokládáno prostorem pro vnitřní modlitbu na opuštěných místech. Vnější život proto není nedůležitý, ale musí být správně integrován do celku života skrze své hierarchické podřízení životu vnitřnímu.
Jakým právem může někdo stanovovat tak vysoké normy, jestliže sám není schopen je naplnit? To právo vychází z faktu, že ty normy nevymyslel onen hlasatel, nýbrž že vyplývají z Boží podstaty a Bůh nám je zjevil. My jen předáváme to, co jsme sami přijali.
Na co dalšího se má pamatovat, začíná-li se s apologetikou? Má se pamatovat zejména na následující body: